2019. június 11., kedd

1. nap

2019.04.04. szombat

A kiskunmajsai hajnali indulás után az első megállónk Nagyvárad.
Nagyváradon meglátogattuk a római katolikus székesegyházat, amelyben megtekintettük a múzeumot, benne Szent László királyunk aranyozott hermáját. Idegenvezetőnktől előadást hallottunk királyunk életéről, majd körbejártuk a kincstárat. Ezután sétát tettünk a belvárosban, melynek során érintettük a Bémer és Szent László teret, a Fekete Sas Palotát, a Városházát, és sétálunk a Körös-parton, ahol felelevenítettük Ady költészetén keresztül a Pece-parti Párizs hangulatát.

A Körös folyó a Tisza egyik legjelentősebb baloldali mellékfolyója, mely három folyó, a Sebes-, Fekete- és Fehér-Körös egyesüléséből ered.

Tovább haladva, fotószünetet tartottunk a Királyhágón.
Királyhágó: a történelmi Erdély egyik határpontja, Erdély kapuja, hegynyereg 586 m a Királyerdő és a Réz-hegység között, Bihar vármegye keleti részén. 1919 -ig ezt a hegyhátat tekintették határnak Magyarország és Erdély között. A hágó meghatározás földrajzi szempontból helytelen, mivel nem vízválasztón vezet át. Forgalmas út visz át rajta Nagybáródtól Királyhágó (a régi Bucsa) község felé. A vasút több alagúttal a Sebes-Körös völgyében, a révi szakadékvölgyön halad keresztül és köti össze Kolozst Biharral. A Kolozsvárról Nagyváradra vezető út egykor egészen a Révi-szoros előtti Vársonkolyosig a Sebes-Körös völgyében haladt. Mivel a forgalmat a folyó tavaszi áradása gyakran veszélyeztette, az 1780-as években Bucsától kezdve hegynek fölfelé Nagybáród irányában új utat építettek. II. József (ur. 1780-90) trónörökös korában ezen az útvonalon járt, ezért az útkészítést látogatásához kapcsolhatták. (Magyar Katolikus Lexikon)

Csucsa mellett elhaladva a Boncza-kastélyra tekinthettünk, amely Ady kedvesének lakhelye.

A következő megállónk Kolozsvár. Itt megtekintettük a Szent Mihály templomot, majd megnéztük Mátyás király szobrát és ellátogatunk a szülőházához.

Este 7-re értünk Magyarvistára, az első szálláshelyünkre.